گرمازدگی یا هایپرترمی چیست؟

از نظر فیزیولوژیکی انسان موجودی خون گرم است. که بیشتر تمایل به از دست دادن گرما دارد تا جذب آن و در حالت عادی درجه حرارات بدن ۳۷.۵ درجه سانتی گراد می باشد. گرمازدگی موقعیت حاد و تهدید کننده زندگی است. که در این حالت سیستم تنظیم کننده بدن به دلیل قرارگرفتن طولانی مدت در هوای گرم از کار می افتد. که می تواند اندام های اصلی را تخریب نماید.

چه افرادی مستعد گرمازدگی هستند؟

– تمامی افرادی که در محیط گرم فعالیت یا ورزش می کنند پتانسیل گرما زدگی را دارند، اما خطر بیشتری متوجه افرادی نظیر شیرخواره گان و بچه های کوچک است زیرا مکانیسم خنک کننده بدن آنها هنوز تکامل نیافته است.
افراد مسن به دلیل استفاده از داروهای ضد افسردگی و آرام بخش ها زیرا این نوع داروها مکانیزم تعریق را مختل می نمایند.

علایم گرمازدگی:

پوست خشک و داغ، عدم تعریق، قرمز شدن رنگ پوست و سپس رنگ پریدگی و کبودی، تنفس های سریع و کوتاه، سردرد، گرفتگی عضلات، گشادی مردمک چشم

علائم روحی و روانی:

سخنان بی ربط، گیجی، رفتارهای پرخاشگرانه، بی حالی و توهم.

تشخیص گرمازدگی:

از طریق بررسی علائم در بیمار و اندازه گیری فشار خون و دمای بدن که در این سنجش دماسنجهای مقعدی بیش از دماسنج های دهانی کاربرد دارند.

نکات مهم:

مصرف نوشیدنی های الکلی و کافئین دار دفع مایعات بدن را بیشتر می نماید و باعث تشدید علائم گرامزدگی می شود.
افرادی که دچار گرمازدگی می شوند تا یک هفته مستعد ابتلا به یک حمله دیگر هستند. لذا باید تا یک هفته از فعالیت در محیط گرم پرهیز نمایند.

پیشگیری از گرمازدگی:

پوشیدن لباس های سبک با رنگ روشن، استفاده از کلاه های پهن، استفاده از کرم های ضد آفتاب، مصرف مقادیر زیاد مایعات، و در صورت عرق کردن استفاده از مایعات شور مانند دوغ.

درمان گرمازدگی:

درمان عوارض گرمازدگی بسستگی به شدت آن دارد، درمان فوری گرمازدگی یک فوریت پزشکی می باشد. در صورت مشاهده فرد مبتلا به گرمازدگی سریعا با مراکز اعزام آمبولانس خبر داده تا هر چه سری تر اقدامات لازم صورت پذیرد.

اقدامات اولیه در جهت کمک به فرد گرمازده:

لباس فرد گرما زده را در آورده و بدن او را در معرض آب سرد قرار دهید. برای این کار می توانید با یک پارچ یا حوله بدن فرد را با آب سرد خیس نمایید. نواحی سر و گردن، کشاله ران، دور شکم و زیر بغل او را کامل خیس نمایید.
پاهای بیمار را بالا بیاورید.
دست و پای بیمار را ماساژ دهید تا خون خنک شده به مغز بیمار برسد. اگر فرد هوشیار است او را تشویق به خوردن مایعات شور نمایید.
وقتی بدن فرد خنک شد هر ده دقیقه یکبار دمای بدن او را از راه مقعدی بررسی نمایید. تا دما به کمتر از ۳۸.۵ برسد. در نهایت اگر اقدامات شما موثر واقع نشد حتما با آمبولانس خصوصی تماس بگیرید.

نوشته‌های پیشین
پروبیوتیک چیست و چه غذاهایی پروبیوتیک دارند؟
نوشته‌ی بعدی
مراقبت از بیمار مبتلا به ویروس کرونا در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست