واکسن های کشف شده برای درمان کرونا

واکسن های کشف شده کرونا

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. بیماران کرونایی یکی از بیشترین حمایتهایی که نیاز دارند کمک به انتقال و اکسیژن رسانی حین جابجایی می باشد که جابحایی بیمار به بیمارستان توسط آمبولانس خصوصی امکان پذیر است.

محققان دنیا پس از بررسی و تحقیق‌های متعدد سرانجام توانستند چند نوع واکسن کرونا تولید کرده و پس از تایید سازمان‌های مربوطه، در اختیار مردم قرار دهند. در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

واکسن فایزر

25 آبان یعنی 15 نوامبر 2020 تعداد 12 واکسن به فاز سوم یعنی فاز آخر تحقیقات رسیدن اولین واکسن با نام ” فایزر” همان واکسن امید بخش آمریکایی که باعث شد اعتماد بشر به علم چندین برابر بشود بر روی 43500 داوطلب در ََتجویز توانست بالای 90 درصد ایمنی ایجاد کند یعنی پس از تزریق فاز دوم نود درصد افراد به ویروس ایمن شدند.
این واکسن توسط همکاری شرکت “بایونتک آلمان “و “فوسون چین ” و “فایرز “آمریکا تولید شده است، که در سنین 18 تا 85 سالگی و حتی بر افراد مبتلا به ایدز، هپاتیت B و هپاتیت C تست شده است و عارضه های کمی با ایمنی بالا در برداشته و تحویل از ماه دسامبر (آذر) با 50 میلیون دُز صورت میگیرد و در سال آینده 1.3 میلیون دُز برای باقی کشورها تولید میگردد.
آمریکا و اتحادیه اروپا مقداری از آن را پیش خرید کرده اند.

واکسن مدرنا

واکسن بعدی واکسن “مدرنا ” توسط شرکت آمریکایی با همین نام که تنها چند روز پس از فایرز اعلام شد که با 94 درصد ایمنی کشف شده است که روی افراد بالای 65 سال هم در فاز سه اجرا شده است اما هنوز نتایج آن آنالیز نشده است و بررسی های آن منتشر نشده اما کشورهای قطر ، ژاپن ، آمریکا و کانادا آن را پیش خرید کرده اند.
هر دو واکسن‌های آمریکایی از مسیر استفاده از یک فناوری جدید به نام «آران‌ای پیام‌رسان» ساخته شده‌اند و احتمال دارد ایالات متحده آمریکا تا پایان سال جاری میلادی به ۶۰ میلیون دُز از آنها دست یابد.

واکسن جانسون & جانسون

واکسن “جانسون & جانسون” باز هم محصول کشور آمریکا است که تحقیقات و آزمایشات حاصل از ویروس سرماخوردگی (آدینو ویروس) به عمل آمده است فاز سوم روی 60 هزار نفر اجرا شده و نتایج در ماه دسامبر منتشر می شود. یک میلیارد دُز بعد از سال جدید میلادی در دنیا پخش خواهد شد این هم قسمت عمده ای توسط آمریکا و اروپا خریداری شده است.

واکسن آکسفورد / آسترازنکا

واکسن امید بخش بعدی “آکسفورد / آسترازنکا” هست که با همکاری کشور انگلیس و سوئد دو هفته پس از دو واکسن اول آمریکا با 90 درصد ایمنی حاصل شده است . فاز سوم آن در هند ، انگلیس ،آمریکا و آفریقای جنوبی و برزیل در حال انجامَ بوده و در حال آنالیز هست و نتیجه تا پایان دسامبر اعلام می شود.پیش تر قرار بود در شهریوریا مهر نتیجه اعلام شود ولی به علت ایجاد عارضه نخاعی برای دو داوطلب تحقیقات متوقف شد و همین علت باعث تاخیر دو الی سه ماه آن بود اما تا قبل از آن درواقع این اولین واکسن پیشرو در کل دنیا نسبت به بقیه واکسن ها بود احتمالا این واکسن حدود 4 دلار و ارزان تر از باقی باشد تا به اینجا که اثر بخش بوده اما درصد قطعی ای از ایمنی آن مشخص نشده است .
امتیاز واکسن تولید دانشگاه آکسفورد به واکسن‌های دیگر آن است که نگهداری آن ساده‌تر بوده و به راحتی قابل حمل به همه نقاط دنیاست.

واکسن مرداک

واکسن پنجم “مرداک ” استرالیا که بر اساس واکسن سل است درواقع دانشمندان معتقدند که اگر همان واکسن سل را مجدد به افراد بزرگسال تزریق کنیم از خیلی بیماری های ویروسی و انگل ها و حتی کرونا انسان را محافظت می کند که هنوز در فاز سوم تحقیقات است و نتایج آن منتشر نشده است.

واکسن های کشف شده کرونا

واکسن نوواوکس (Novavax)

واکسن “نوواوکس Novavax” آمریکا که بسیار این واکسن امیدوار کننده است چون میزان بسیار کمی برای تزریق آن احتیاج هست و بیش از دو میلیارد دز در سال از آن قرار است تولید شود که از همه واکسن های کشف شده مقدار بیشتری بوده و در حال حاضر فاز سوم آن در انگلستان و آفریقا درحال انجام است که گفته شده منتظر نتایج در اوایل سال 2021 باشید و قرار است کشور هند آن را تولید کند.

واکسن مدیکیگو (Medicago)

واکسن جالب بعدی”مدیکیگو medicago ” که مربوط به کشور کاناداست که با همکاری شرکت سیگار سازی فیلیپ موریس بریتانیایی و شرکت داروسازی معتبر GSK واکسنی از گیاه تنباکو تولید کردند درواقع ویروس کرونا را به دانه و برگ های تنباکو تلقیح کردند و بعد از رشد آن پروتئین هایی از آن خارج کردند از آن برای واکسن استفاده کردند و قرار هست در کانادا تولید شود و فاز سوم در آبان تست می شود.

واکسن بهارات (Bharat)

واکسن بعدی “بهارات Bharat ” هند است در همکاری سازمان ملی ویروس شناسی کشورش با شرک های داروسازی دیگری حاصل شده است که نتایچ فاز سوم آن در سال 2021 اعلام می شود.

واکسن اسپوتنیک وی (Sputnik V)

واکسن بعدی “اسپوتنیک وی Sputnik V ” یا همان محصول شرکت روسی گامالیا است دومین واکسنی بود که مجوز اورژانسی در مرداد ماه گرفت یعنی قبل از به نتیجه رسیدن فاز سوم مجوز واکسینه کردن را دریافت کرد.برپایه ویروس سرماخوردگی است در حال حاضر فاز سوم در روسیه ، هند ، بلاروس ، ونزوئلا در حال انجام است در بین 60 هزار نفر واکسینه شده فقط 20 نفر مبتلا شده دارد که این نشان از 92 درصد موفقیت و ایمنی دارد روسیه از مرداد ماه فقط توانسته است 10 هزار نفر از مردمانش را واکسینه کند که این آمار نشان از این دارد برای تولید بیشتر موفق نیستند و نمی تواند بصورت عمومی عرضه کند البته احتمال اینکه بعد از واکسن آکسفورد انگلستان واکسن زودتر از بقیه به ایران وارد شود خیلی زیاد است.
روسیه در روز بیستم نوامبر (۳۰ آبان) از آغاز تولید انبوه دومین واکسن کرونا به نام «اپی واک کرونا» در این کشور خبر داد. مقام‌های مسکو پیش از این نیز ساخت واکسن اول کرونا به نام «اسپوتنیک» را اعلام کرده و گفته بودند که تزریق این واکسن در سال آینده میلادی آغاز می‌شود. روسیه می‌گوید دانشمندان این کشور سومین واکسن کرونا را هم که نیاز به تزریق ندارد و استنشاقی است به تازگی تولید کرده‌اند

و اما واکسن های چینی:

اولینش همان ” کانسینو Cansino ” بود که اولین واکسن بود که در ماه تیر مجوز تولید اورژانسی و تزریق به سربازان چینی را تا قبل از تکمیل سه فاز تحقیقاتی گرفت و در حال حاضر فاز سوم آن در کشورهای پاکستان ، عربستان و روسیه انجام میشود.
واکسن چینی بعدی “سینووک Sinivac “که برای یک شرکت خصوصی چینی است این واکسن از مرداد ماه مجوز گرفت و از مهر ماه در شرق کشور چین به کادر درمان ، به افرادی با مشاغل پرخطردارند و پرسنلی که خدمات عمومی به مردم میدهند به این افراد واکسن زدند.
درحال حاضر هم فاز سوم در اندونزی، ترکیه ، برزیل و چین مورد آزمایش و آنالیز قرار گرفته است.حدود صدهزار نفر را واکسینه کردند و ادعا دارد 100 درصد اثربخشی دارد و در سال 2021 در دنیا عرضه می کند.
عارضه هایی که در برزیل مشاهده شد ثابت شد از این واکسن نبوده و اجرا در برزیل هم از سر گرفته شد و منتظر نتایج فاز سوم هستیم.
واکسن های آخر چین ” سینوفارم ووهان و سینوفارم بیژینگ ” از یک شرکت در ووهان و بیژینگ ساخته شدند که در شهریور ماه مجوز اورژانسی گرفته شد و بزرگان این کشور مثل وزرا و کادر درمان آن را استفاده کردند تا اعتماد مردم را بدست اورند و اگر قرار بر عارضه ای بود از این افراد نشان دهد این واکسن در فاز سوم در پرو، موناکو ، امارات در حال بررسی است.

واکسن های کشف شده کرونا
نوشته‌های پیشین
مراقبت از بیمار مبتلا به ویروس کرونا در منزل
نوشته‌ی بعدی
زونا

۲ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اطلاعات واکسن کرونا مفیداست و جامع میباشد .
    امیدوارم این واکسن کرونا به زودی به ایران برسد .

    پاسخ
  • اطلاعات واکسن کرونا مفیداست و جامع میباشد .
    امیدوارم این واکسن کرونا به زودی به ایران برسد .این واکسن کمک میکند هرچه زودتر بشر به حالت عادی برمیگردد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست